1 april 2011

Morotssoppa

Här kommer receptet på morotssoppan :) Du behöver: Receptet är för 4 personer.

  • 6 morötter

  • 1 gul lök

  • 1 liter grönsaksbuljong

  • 1 vitlöksklyfta

  • 1 msk smör

  • 1 msk vetemjöl

  • 2 msk creme fraiche

  • riven muskot

  • youghurt till servering

Gör så här:


Skala och tärna morötterna och löken. Fräs i smör i botten av soppkastrullen. Pressa ner vitlöksklyftan och red med mjölet. Tillsätt buljongen och låt soppan koka upp och småkoka i 15 min.


Tag av grytan av värmen, tillsätt creme fraiche och mixa i soppan helt slät och lite luftig, gärna med stavmixer. Smaka av med muskot och salt!


Varmhåll soppan fram till servering och servera gärna med yoghurt och nybakat, grovt bröd.


Jag hade inte i någon muskot eller lök i :) och jag serverade med cremefraiche istället för yoghurt ;)

Uppdatering om hur allt gått för oss då, igår var vi till barnkliniken och på återbesök, proverna såg bra ut men vi ska upp dit en sista gång om 2 veckor och ta nya prover bara för att göra en allra sista koll :) sen kom vi fram till att vi ska börja med ersättning till lillfröken också, så nu kör vi på amning och ersättning :) Det resulterade till att hon hade gått upp 140g sen igår :) Duktig flicka tycker mamma :) Så nu väger hon alltså 4810g och är 62 cm lång :) HAPPY me :) Nej nu ska jag ta min trötta prinsessa, hon lär väl däcka som på bilden snart skulle jag tro hiihii PUSS på er Jag är lycklig!

Inga kommentarer: